Početak rada u programu Microsoft Access

Za kreiranje relacionih baza podataka, kao sistem za upravljanje bazama podataka, može se koristiti Microsoft Access (opcije navedene u tekstovima se mogu razlikovati na vašem računaru u zavisnosti od verzije programa koju koristite – 2003, 2007,…)
Ovaj program se može pokrenuti na više načina:
– dvostrukim klikom na odgovarajuću ikonicu na Desktop-u (ukoliko postoji)
– izborom iz Start menija (Start/All Programs/Microsoft Office/Microsoft Access)

Bazu podataka treba najpre pažljivo isplanirati, pa tek onda kreirati i oblikovati bazu. Pri kreiranju baze podataka veoma je važno odrediti koje polje pripada kojoj tabeli. Da bismo rešili taj problem treba prvo da uočimo zavisnost između polja.
Ako možemo da odredimo vrednost jednog polja na osnovu vrednosti nekog drugog polja, onda za takvo polje kažemo da je zavisno od onog drugog polja. Polja od koga zavise ostala polja naziva se ključno polje.
Moguće je napraviti kompletnu aplikaciju smeštenu u jednoj datoteci MS Access-a.
Datoteka kreirana u ovom programu je označena ekstenzijom mdb.

Kreiranje nove baze podataka vrši se izborom opcije New iz menija File, a zatim zadatanjem komande Blank Database. Program traži da se nova baza odmah sačuva, pa je potrebno uneti ime nove baze podataka pa tek onda kliknuti na dugme Create.
Nakon kreiranja nove baze podataka otvara se komunikacioni prozor koji se koristi za kreiranje tabela, upita, formulara, izveštaja, veb stranica, makroa i modula.
Elementi baze podataka su:
TABELE (Tables) – služe za smeštanje podatka u formatu red-kolona;
UPITI (Queries) – prikazuju izabrane podatka koji su smešteni u više tabela i vrše različite operacije nad podacima;
OBRASCI (Forms) – prikazuju podatke sadržane u tabelama i upitima i omogućavaju dodavanje novih podataka i ažuriranje i brisanje postojećih podataka;
IZVEŠTAJI (Reports) – štampaju podatke iz tabela i upita;
VEB STRANICE (Pages) – služe za rad sa bazom podataka na Internetu;
MAKROI (Macros) – gotov programski kod, napisan u programskom jeziku Visual Basic For Application (VBA), koji automatizuje rad u Access-u.
MODULI (Modules) – omogućavaju programiranu kontrolu operacija koje se ne mogu kontrolisati preko makroa. Na taj način je moguće napraviti aplikaciju baze podataka.

Kreiranje tabela je moguće na tri načina:

  • korišćenjem čarobnjaka TableWizard – čarobnjak se koristi za izradu poslovnih i ličnih tabela. Ova opcija pruža veći broj primera struktura tabela koje sadrže raznovrsna gotova polja.
  • korišćenjem opcije DesignView – ovu opciju koristimo ukoliko želimo da napravimo tabelu bez korišćenja unapred pripremljenih struktura. U praznu tabelu je potrebno uneti imena polja, opise polja i dodeliti im posebne tipove podataka.
  • unosom podataka u tabelu – kod ove opcije Access treba da prepozna tip unetih podataka i na taj način kreira novu tabelu.

Imena polja u tabeli mogu biti dugačka do 64 znaka uključujući i praznine.
Tip podataka može se izabrati iz padajuće liste za izbor i može biti:
Text – tekst ili cifre;
Memo – informativni tekst, primedba itd.
Number– celi ili decimalni brojevi;
Date/Time – datum ili vreme;
AutoNumber – automatski numerisano polje;
Yes/No – da/ne vrednost predstavlja logičko stanje istinito/neistinito;
Ole Object – tzv. OLE objekt (npr. slika ili graf);
Hyperlink – polje u kojem stoji hiperlink adresa;
Lookup Wizard – kreira kolonu za izbor koja prikazuje listu vrednosti.

Za svaki od navedenih tipova podataka moguće je podesiti dodatna svojstva kao što su:
Field Size – veličina polja,
Required – da li je polje obavezno ili ne (može imati dve vrednosti: yes, no)
Format – oblik u kojem će biti prikazani podaci u tabeli
Default Value – vrednost koja se automatski dodeljuje prilikom dodavanja novog sloga u tabelu itd.

Polje ključa se koristi za pronalaženje i povezivanje podataka između tabela. Primarni ključ tabele se može postaviti u Design – u na više načina:
– desnim klikom na polje koje želimo da postavimo za primarni ključ i izborom opcije Primary Key,
– zadavanjem odgovarajuće komande u liniji sa alatkama ili
– zadavanjem komande Primary Key iz menija Edit.

Ukoliko je potrebno napraviti neke izmene u strukturi tabele potrebno je izabrati željenu tabelu i kliknuti na dugme Design.

Za dodavanje novih, izmene i brisanje postojeći podataka u tabeli potrebno je otvoriti željenu tabelu na jedan od sledeća dva načina: dvostrukim klikom na ime tabele ili pomoću dugmeta Open.

Standardni jezik relacionih baza podataka je SQL (Standard Query Language).

Ovaj unos je objavljen pod Baze podataka i označen sa , , . Zabeležite stalnu vezu.

Jedno reagovanje na Početak rada u programu Microsoft Access

  1. Povratni ping: Kreiranje upita. Pregled Upita. | Računarstvo i informatika

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s