STATIČKI I DINAMIČKI VEB. NAJČEŠĆE VEB TEHNOLOGIJE. PORTALI.

Odabir veb sajta, koji će u potpunosti zadovoljiti Vaše trenutne kao i buduće poslovne ili private potrebe,  uvek je bio težak. Naime, ponekad vas veb dizajneri  mogu navoditi da odaberete neki kompleksniji, teži za izradu, tip sajta od onog koji ste hteli kako bi ostvarili veći profit. Sa druge strane, SEO  stručnjaci obično preporučuju jednostavniju formu sajta koja bi odgovarala Vašim potrebama, s obzirom da se mnogo lakše optimizuje za pretraživače.

Pre nego što se pristupi izradi veb sajta, potrebno ga je dobro isplanirati, odrediti namenu sajta i strukturu sadržaja, a zatim odabrati tehnologiju izrade. Svaka od postojećih tehnologija izrade veb sajta ima svoje prednosti i svoje mane u odnosu na ostale.

SEO oprimizacija nastoji da poveća vidljivost sajta kod pretraživača, i poboljša njegovu vrednost za publiku putem tematskog dizajna stranice, stalnog označavanja i fokusiranjem sadržaja na ključne reči. Optimizacija sajta – SEO (eng. search engine optimization) je skup marketing aktivnosti na internetu koje se preduzimaju u cilju pronalaženja načina da se veb sajt bolje pozicionira na internet pretraživačima. S obzirom da je Google najpoznatiji pretraživač često se govori o Google optimizaciji sajta.

Za pronalaženje konkretnih sadržaja koje zanimaju korisnika koriste se mašine za pretraživanje (search enginees). Svaka od njih održava svoju bazu podataka, a korisnik pretražuje tu bazu i dobija adrese na kojima se pominje podatak koji ga zanima.

PIW (Public Indexable Web) je deo veba koji može da se pretražuje i indeksira pomoću mašina za pretraživanje. Procenjuje se da je ovaj deo manji od 20% ukupnog broja strana i da će se u budućnosti i dalje smanjivati. Strane koje se ne mogu indeksirati pomoću pretraživača mogu se podeliti u tri kategorije:

– strane zaštićene standardom za pretraživanje,

– strane do kojih se ne može doći vezama sa drugih strana i

– strane skrivene zaštitnim zidovima (Hidden Web).

Najveći broj strana na vebu se formira dinamički i one ne postoje, pa se i ne mogu pretraživati.

Statički sajtovi

Ovo je najjednostavniji tip sajta gde se odmah  prikazuje njegov sadržaj bez potrebe da se obrađuje od strane nekog servera. Ovi sajtovi mogu sadržati neke složenije animacije ili neke javascript dodatke, ali imaju nedostatak što ne obezbeđuju pravu interaktivnost sa korisnikom budući da ne mogu  da skupljaju informacije o korisniku ili da izbacuju odgovarajući sadržaj u zavisnosti od korisnikove aktivnosti. Takođe, veliki sajtovi rađeni na ovaj način su teži za ažuriranje pošto treba ažurirati svaku stranu posebno. Sa druge strane ukoliko namena sajta ne zahteva neki veći sajt, statički sajt rađen uz pomoć  HTML i CSS bio bi odlično rešenje uzimajući u obzir kompaknost kodiranja i mogućnost  jako dobre optimizacije za pretrazivače.

Dinamički sajtovi

To su sajtovi koji uglavnom zavise od nekog servera, obezbeđujući veliku interaktivnost, i uglavnom koriste baze podataka prilikom prikazivanja određenog sadržaja. Dinamički sajtovi su naročito pogodni za izradu većih sajtova tipa kataloga, fotografskih albuma. Ovakav tip sajta omogućava korisniku da sortira i pretražuje određene stavke, a može mu se i zabraniti pristup određenim stranama. Korišćenje dinamčkih sajtova naročito je pogodno i efikasno  za velike sajtove gde je ažuriranje znatno brže i lakše nego kod statičkih. Za dobru optimizaciju potrebno je da se SEO tehnike primenjuju od samog početka izrade sajta. Najveći broj strana na vebu se formira dinamički.

Najčešće korišćene veb tehnologije:

–        veb dokumenti se prave korišćenjem jezika za opis dokumenata HTML (izrada kompletnog sajta na ovaj način zahteva dobro poznavanje HTML-a i bila bi veoma zamorna)

–        u paketu programa Microsoft Office postoji poseban program za pravljenje veb prezentacija – MS Front Page (jednostavan je za korišćenje i zadovoljava zahteve velikog broja korisnika)

–        programi za razvoj veb prezentacija Adobe (Macromedia) Flash i DreamWeaver (za naprednije korisnike)

–        za profesionalno bavljenje izradom prezentacija potrebno je dobro naučiti HTML, kao i programiranje u programskim jezicima.

–        sistemi za upravljanje sadržajem (Content Managment Systems)

Upoznaćemo se ukratko sa nekim od navedenih tehnologija za izradu veb sajtova.

HTML

HTML je jezik za opis dokumenata. Osnova za kreiranje veb stranice je poznavanje opisnog jezika HTML (HyperText Markup Language). HTML služi za izradu stranice a izgled se definiše pomoću CSS-a. Sve što je potrebno za početak imate na Vašem računaru a to je tekst editor (Notepad) i Web browser koji već imate. HTML se generiše uz pomoć tzv. tagova. Svaki tag počinje zagradom „<“ i završava sa „>“ (bez navodnika). Svaka HTML strana se sastoji od početnog <html> i završnog </html> taga. Izrada kompletnog sajta na ovaj način zahteva dobro poznavanje HTML-a i bila bi veoma zamorna.

Adobe Flash i DreamWeaver

Postoji mogućnost da se ceo sajt uradi u Flash-u (softver razvijen od strane Macromedia, a od 2005. ovu aplikaciju razvija kompanija Adobe System) u vidu kompleksnih animacija. Uglavnom ovakvi sajtovi  izgledaju  veoma moćno i ostavljaju izvanredan utisak na posetioce ali imaju veliku manu da ih je gotovo nemoguće dobro optimizovati za pretraživače, tako da se danas uglavnom izbegavaju.  Najčešće se koriste za kreiranje interesantnog hedera ili banera nu sajtu da bi se dobilo na lepšem i zanimljivijem izgledu sajta.

 CMS (sistemi za upravljanje sadržajem)

Za rad sa ovim aplikacijama (Joomla, WordPress , SMF ili Elxis) nije potrebno da znate nijedan programski jezik i još se nazivaju Content Managment Systems (Sistemi za upravljanje sadržajem). Ono što ove CMS-ove čini privlačnim je lako korišćenje  i upravljanje sadržajem (tekst, slika, video), veliki izbor dodataka  i veliki izbor već spremljenih šablona. Svaki od njih ima svoj administracioni deo gde ulazite pomoću svog korisničkog imena i šifre. U kontrolnoj tabli vršite podešavanja, kreirate članke i stranice, menjate izgled stranice… Ovaj tip sajta je naročito pogodan za sajtove koji imaju više ljudi koji rade na njemu npr. ako je neki informativni portal u pitanju, imamo više novinara koji pišu članke i svi oni imaju svoj nalog za pristup sajtu sa različitih lokacija. Jedan čovek može imati administratorski pristup koji vodi računa o izgledu i funkcionisanju sajta, a ostali samo pišu sadržaj.

Komercijalni sajt je takođe dinamički i omogućava finansijske transakcije preko sajta.  To su sajtovi koji nam omogućavaju da nesto kupimo preko internet  koristeci sigurne online načine plaćanja kao sto su 2CO (2chekout), Paypal… Uglavnom ovakvi sajtovi  uključuju i CMS da bi bilo lakše dodavanje novih proizvoda kao i  ažuriranje postojećih.

Izrada veb sajtova uz pomoć CMS-a nije komplikovan posao. Ipak, da bi sajt izgledao zaista sređeno i originalno potrebno je mnogo truda i poznavanje mogućnosti sistema za upravljanje sadržajem.

Joomla i Elxis

Joomla i Elxis namenjeni su pre svega onima koji žele da imaju svoj portal i  na njemu plasiraju vesti iz neke kategorije. Slični su, ali ipak različiti. Joomla ima mnogo više dodataka dok je glavna odlika Elxisa višejezičnost i mogućnost da se kreiraju zasebne stranice. Koji vam CMS najviše odgovara, možete znati kada se bolje upoznate sa svakim sistemom za upravljanje sadržajem.

Uputstva za rad možete potražiti na:
http://www.milosblog.com/wp/elektronske-knjige-tutorijal-programi

SMF

Verovatno ste videli veliki broj foruma gde su određene teme poređane po kategorijama ili podforumima. Dobra strana foruma je to što vaš sadržaj stvaraju drugi korisnici, a loša ta što na taj sadržaj ne možete da utičete previše. Forumi spadaju u kategoriju tzv. UGC (User-generated content) sajtova .

SMF (Simple Machines Forum) je jedna od mogućnosti za kreiranje foruma. SMF rešenje je tzv. Open Source i  najčešće je korišćena opcija za forum sa Joomla CMS-om. Za instalaciju SMF foruma potrebno je uraditi sledeće : upload foruma na server, kreiranje baze za forum i instalacija foruma.

WordPress

Blog koji čitate je na wordpress platformi. WordPress je zamišljen kao softver za blogove međutim wordpress je vremenom evoluirao u nešto mnogo više pa je sada praktično moguće da od njega napravite i online magazin, web shop ili jednostavno unapredite vaš blog. WordPress je možda i najbolje optimizovan za pretraživače i vrlo je lagan za korišćenje. Struktura WP-a je podeljen po kategorijama i tagovima tako da jedan post može biti označen na više načina.

Portali

Portali su veb mesta na internetu na kojima korisnik može da nađe više različitih stvari (informacije, besplatne servise krajnjim korisnicima…). Prvi portal bio je www.yahoo.com (pružao je korisnicima mogućnost slanja i primanja elektronske pošte). Pojavili su se i portali namenjeni specijalizovanim korisnicima (www.sportal.com). Potražite sami još neke primere portala.

Iako se izraz „portal“ svakodnevno koristi, ne postoji jedinstvena definicija portala. Više o portalima možete potražiti na sledećim linkovima:

Šta je veb portal? 

Šta je potrebno da se napravi dobar veb portal?

Ovaj unos je objavljen pod Internet i označen sa , , , , , , , , , . Zabeležite stalnu vezu.

Jedno reagovanje na STATIČKI I DINAMIČKI VEB. NAJČEŠĆE VEB TEHNOLOGIJE. PORTALI.

  1. verablvc kaže:

    Reblogged this on verablvc.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s