USKORO!!! Udžbenik za III razred gimnazije

knjiga 3Prema nastavnom planu i programu za treći razred gimnazije učenici treba da se upoznaju i da nauče osnove programiranja. Postoji mnogo razloga zbog kojih je dobro da učenici uče programiranje. Postavlja se pitanje kako odabrati najbolji način za učenje programiranja i odgovarajući udžbenik za nastavu računarstva i informatike, odnosno učenje programiranja. Iako postoji mnogo literature i izvora na internetu o programiranju u različitim programskim jezicima već duže vreme nismo imali udžbenik za treći razred gimnazije u kojem se uči programiranje koji bi u potpunosti bio u skladu sa nastavnim planom i programom.

U radu sa učenicima snalazili smo se na različite načine, pripremali materijale za časove i tražili odgovarajuće zadatke koji bi istovremeno bili zanimljivi učenicima i u skladu sa potrebama nastave. Verujem da su mnoge moje kolege često poželele da imaju dobar udžbenik za nastavu programiranja. Da li ćemo uskoro završiti potragu za udžbenikom iz programiranja koji će u potpunosti odgovarati nastavi? Pre nekoliko godina izdavačka kuća Klett d. o. o. uvela je praksu da tokom izrade udžbenika uvaži mišljenje nastavnika o potrebama nastave. Ova izdavačka kuća će nakon udžbenika Informatika 1 i Informatika 2, ovih dana objaviti i udžbenik Informatika 3. Kao saradnik na izradi udžbenika bila sam u prilici da se upoznam sa sadržajem udžbenika i procenim da li bi bio odgovarajući za  nastavu računarstva i informatike u trećem razredu gimnazije.

Udžbenik Informatika 3, izdavačke kuće Klett d.o.o. predstavlja jedan originalan i savremen udžbenik koji u potpunosti prati nastavni plan i program. Brojni primeri iz svakodnevnog života i veliki broj dobro objašnjenih zadataka pomoći će učenicima da savladaju osnove programiranja. Ovaj udžbenik je napisan jasno, precizno i primereno uzrastu učenika trećeg razreda gimnazije. Udžbenik se može koristiti podjednako uspešno u radu sa učenicima na društveno-jezičkom smeru, opštem tipu i prirodno-matematičkom smeru gimnazije. Ilustracije date u udžbeniku prate izneta objašnjenja i pomažu učenicima da razumeju izloženo gradivo i navedene primere.

Često je literatura o programiranju opterećenja velikim brojem stručnih izraza iz ove oblasti, pa učenici teško prate objašnjenja i lako odustaju od učenja programiranja. Kroz udžbenik Informatika 3 se ne insistira na učenju „napamet“ velikog broja detalja jednog programskog jezika, nego se insistira na razumevanju postupka programiranja i mogućnosti primene u praksi. Sviđa mi se što autor navodi više različitih mogućnosti za rešavanje nekog problema, a zatim objašnjava koje je rešenje bolje i zašto. Rad sa ovim udžbenikom daće mogućnost nama nastavnicima da učenike trećeg razreda gimnazije na zanimljiv i kvalitetan način upoznamo sa osnovama programiranja. Takođe, učenici koji su zainteresovani da se u budućnosti bave oblastima iz računarstva i informatike  kroz ovaj udžbenik izgradiće dobru polaznu osnovu za dalje školovanje i stručno usavršavanje.

Udžbenik sadrži zadatke različite težine i moguće ga je koristiti u radu sa učenicima koji imaju različita interesovanja i sposobnosti. Posebno mi se dopalo što je na početku svakog zadatka jasno istaknut cilj zadatka jer je jedno od najčešćih pitanja učenika „A zašto mi ovo učimo?“ :-) Osim toga u udžbeniku su jasno istaknuti delovi sa zanimljivostima, delovi namenjeni učenicima koji žele da znaju više i zadaci za naročito zainteresovane učenike.

Još nešto što mi je privuklo pažnju prilikom pregledanja udžbenika jesu jasno istaknute najčešće početničke greške u programiranju, kao i saveti za njihovo izbegavanje i otklanjanje. Uvek na časovima ističem šta ne sme da se radi u programiranju, a koje korake i naredbe je poželjno izbegavati. Sada su ovakvi saveti osim na časovima dostupni i u udžbeniku za samostalno učenje i kao pomoć učenicima koji su iz opravdanih razloga odsustvovali sa redovne nastave.

Kroz udžbenik Informatika 3 učenici se upoznaju sa osnovama programiranja i objektno-orijentisanim programiranjem. Objašnjen je rad sa grafičkim korisničkim interfejsom, komandolinijski interfejs i rad sa grafikom. Nastavniku ostaje mogućnost da odluči u kojoj će meri na časovima biti zastupljeni KLI, GKI i rad sa grafikom u zavisnosti od sposobnosti i interesovanja učenika i vremena koje ima na raspolaganju.

U ovom udžbeniku učenici se uvode u svet programiranja kroz savremeni programski jezik Object Pascal i razvojno okruženje Lazarus. Integrisano razvojno okruženje Lazarus je otvorenog koda i potpuno je slobodno dostupno za različite operativne sisteme, a njegova sličnost sa programskim jezikom Delphi je velika.

Posebno blago koje u nastavu donosi ovaj udžbenik je CD koji prati udžbenik. Na njemu se nalazi veliki broj dodatnih zadataka. Ovaj dodatak će mnogo značiti i učenicima za samostalno učenje i nastavnicima za pripremanje časova.

Zbog svega navedenog s nestrpljenjem očekujem da udžbenik Informatika 3 izdavačke kuće Klett d.o.o. bude dostupan za korišćenje u radu sa učenicima i pravim planove za šk. 2016/17. godinu.🙂

A šta je Vama važno prilikom izbora udžbenika?

p.s. Ukoliko želite da već sada „zavirite“ u sadržaj ovog udžbenika posetite zvaničnu stranicu izdavačke kuće:

http://www.klett.rs/proizvod/udzbenici/srednja-skola/informatika/informatika-3-udzbenik-za-treci-razred-gimnazije

Ovaj unos je objavljen pod III razred Object Pascal/Lazarus, Ostalo, programiranje i označen sa , , , . Zabeležite stalnu vezu.

2 reagovanja na USKORO!!! Udžbenik za III razred gimnazije

  1. Joj, ja ne znam sa udžbenicima ni da radim… Otkad radim u stručnoj školi, navikla sam da kopam po raznim udžbenicima, internet izvorima, … i ne mogu da se naviknem na ideju da imam sve u jednoj knjizi. Uz to, Pascal kao izbor mi ne odgovara, jer su moji đaci usmereni na C-olika okruženja za programiranje robota, mikrokontrolera i slično.
    Ono što bih ja volela da dobijem od jednog udžbenika je korektno metodičko uputstvo kako proći kroz razne vrste algoritama, a to na našoj sceni još uvek ne postoji ni u elektronskom, a kamoli papirnom obliku. Čak i velike zbirke zadataka nisu izsortirane po vrsti algoritama… ima nekih unverzitetskih udžbenika, ali su oni teški za čitanje i meni, a kamoli đacima.
    Ove osnovne stvari su toliko jednostavne da im nije potreban udžbenik – mogu se naći i kod Vas i kod mene i na još 10ak izvora na srpskom onlajn. Što je prednost, jer je to tuce različitih načina objašnjavanja istih koncepata – za svakog đaka koji želi da nauči po nešto😉 A sve to ne može, tj. nije logično da se stavi u isti udžbenik.
    Tako da bih ja, što se tiče programiranja, više volela lepo sortiranu (sa teorijskim objašnjenjem svake kategorije i potkategorije) bazu zadataka, nego udžbenik😉

    • U udžbenik o kojem sam pisala
      težište je upravo na algoritmima
      što mi se posebno dopada.
      Takođe udžbenik prati zbirka zadataka
      za svaku od kategorija algoritama
      sa jasno istaknutim ciljem i objašnjenjem.

      Vama jedino ne odgovara Pascal kao izbor u ovom udžbeniku
      ipak verujem da ćete i vi u njemu pronaći korisne informacije
      i zanimljive zadatke.🙂

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s