III razred – TEORIJA: Kratak pregled elemenata programskog jezika

U nastavku ovog teksta možete se podsetiti osnovnih elemenata programskog jezika, tipova podataka, konverzije podataka, strukture programa, koje datoteke sadrži projekat kreiran pomoću razvojnog okruženja, kao i šta su događaji i kako se sa njima rukuje.

Sintaksa i semantika programskog jezika

  • Ključne (rezervisane) reči programskog jezika su one reči koje imaju rezervisano značenje u programskom jeziku i koje programer ne sme koristiti ni za šta drugo, van tog njihovog osnovnog značenja (npr: if, then, else, begin, end, for, to, do, while, procedure, function…)
  • Identifikatori su imena promenljivih, pocedura, funkcija i slično. Identifikatori se grade od slova, cifara i podvlake (karakter _ ), pri čemu ne mogu počinjati cifrom.
    Primer: ispravni identifikatori su: x1, br, zbir, z_3
    neispravni identifikatori su: 3d_element, x@z, prvi zadatak
  • Postoji nekoliko konvencija za zapis identifikatora. Imenovanje identifikatora bi trebalo uvek uraditi u skladu sa njihovim značenjem u programu.
  • U programima se koriste:
    – brojevi
    – niske karaktera (stringovi)
    – komentari
    – operatori (+, -, *, -. div, mod, <, <=, >, >=, <>, not, and, or, …)
    – separatori (razmak, prelazak u novi red, tabulator)

Tipovi podataka, deklaracija i definicija promenljive, konverzija tipova podataka

  • Promenljive služe za predstavljanje podataka u programima.
  • Postavljanje početne vrednosti promenljive u programu naziva se inicijalizacija.
  • Pre nego što se promenljiva može koristiti u programu potrebno je da se uvede, tj. deklariše. Deklaracija promenljivih se najčešće navodi u sekciji var. Sekciji var se navodi nakon prve linije, a pre tela procedure koje počinje ključnom rečju begin.
    Primer: var: x, y :  integer;
    prosek :  real;
  • Osnovni tipovi podataka: integer, real, string, char, boolean
  • Deklaracijom se uvode ime promenljive i njen tip.
  • Tip između ostalog, govori o tome koje vrednosti može da sadrži promenljiva, kao i koje operacije možemo da izvršavamo nad tim vrednostima.

Naredba dodele

  • Promenljivama  se vrednost dodeljuje korišćenjem naredbe dodele :=
    Primer: O := 4 * a;
  • Sa desne strane dodele nalazi se izraz. Dodela se izvršava tako što se prvo izračuna vrednost izraza sa njene desne strane, a zatim se ta izračunara vrednost dodeljuje promenljivoj sa njene leve strane.

Konverzija tipova

  • Za konverziju stringa u brojevnu vrednost najčešće se koriste funkcije: StrToInt i StrToFloat, kao i funkcija Val.
  • Za konverziju brojevnih vrednosti u stringove najčešće se koriste funkcije IntToStr i FloatToStr, kao i funkcija Str.

Sintaksa i semantika programskog jezika

Struktura programa, događaji, tipovi podataka i promenljive

Ovaj unos je objavljen pod III razred Object Pascal/Lazarus, programiranje i označen sa , , , , , , . Zabeležite stalnu vezu.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s